Wat zijn algemene voorwaarden?

Stel, u gaat een webwinkel beginnen. De technische zaken zijn in orde, de foto’s zijn gemaakt. De volgende stap is het opstellen van de algemene voorwaarden. Daarin staan de afspraken die u maakt met al uw klanten. Over bijvoorbeeld de levering, de betaling en de garantie. Op uw website zet u de verplichte gegevens van uw bedrijf: het adres, KvK-nummer en btw-nummer. Vermeld van elk product de omschrijving en de prijs. En laat uw klanten weten hoe ze kunnen betalen en wanneer het product wordt geleverd.

Hoe stelt u de algemene voorwaarden op?

Voor de algemene voorwaarden gelden regels. Allereerst moet u weten wie u klanten zijn. Doet u zaken met consumenten of met bedrijven? Voor beide groepen gelden verschillende regels. Ook per productgroep of dienst verschillen de regels. Het makkelijkst is om een standaardmodel te gebruiken en dit aan te passen aan uw situatie. Laat de algemene voorwaarden vervolgens beoordelen door een advocaat; hij weet waar uw voorwaarden aan moeten voldoen. Het deponeren van de voorwaarden bij de Kamer van Koophandel is niet verplicht.

Algemene voorwaarden overhandigen aan de klant

Met alleen de voorwaarden opstellen bent u er nog niet. U wilt dat uw klant instemt met deze voorwaarden. Zij gelden namelijk alleen als de klant ermee instemt, voordat de koop gesloten is. Zet daarom in de offerte dat de klant akkoord gaat met uw voorwaarden als hij de offerte ondertekent. Hoe u de voorwaarden het beste aan de klant kunt geven, kan een advocaat u vertellen.

Algemene voorwaarden bij een webwinkel

In de algemene voorwaarden staan alle afspraken met uw klanten maakt, bijvoorbeeld over de verzending en de levertijd. U legt bijvoorbeeld vast dat u het product met de post verstuurt en dat de klant de verzendkosten betaalt. Het grootste verschil in de algemene voorwaarden voor een webwinkel betreft de bedenktermijn van de klant. De algemene voorwaarden stuurt u bij voorkeur mee als Word- of pdf-bestand, zodat de klant het document kan opslaan. En vergeet niet op uw website de belangrijkste bedrijfsgegevens te vermelden: naam, adres, KvK-nummer en btw-nummer.

Algemene voorwaarden afwijzen

De meeste klanten stemmen in met de algemene voorwaarden, vaak zonder ze te lezen. Maar het kan gebeuren dat een klant het niet eens is met een van de voorwaarden. Soms wil een bedrijf (uw klant) zijn eigen voorwaarden gebruiken. In dat geval wint degene die zijn voorwaarden het eerst aan de andere partij heeft laten zien. Maar als de andere partij die voorwaarden heeft afgewezen, moet er onderhandeld worden. Neem in zo’n geval contact op met een advocaat. Hij kan u vertellen welke voorwaarden voor u het gunstigst zijn.

Kosten advocaat

Met uw advocaat maakt u een heldere afspraak over de werkzaamheden en het tarief. Dat kan zijn op basis van een uurtarief of een vast bedrag. Tarieven zijn exclusief 21% btw. De afspraken worden door de advocaat vastgelegd in een duidelijke opdrachtbevestiging.

Procedurekosten (griffierecht)

Voor iedere procedure bij de rechtbank of andere instanties betaalt u griffierecht.

Uittreksels

Voor veel procedures zijn uittreksels nodig. Hierbij kunt u denken aan uittreksels uit het persoonsregister van de gemeente of het handelsregister.

Overige kosten

Het kan voorkomen dat er meer informatie moet worden opgevraagd. Bijvoorbeeld een verklaring van een accountant of een deskundige.

Vind direct de juiste advocaat