Wat staat er in de algemene voorwaarden

Het makkelijkst is als u begint met het opstellen van de algemene voorwaarden. Hierin zet u de afspraken die u met al uw klanten wilt maken, bijvoorbeeld over de manier van betalen en op welke manier de klant het product krijgt. Misschien kan de klant het product ophalen in de winkel of u stuurt het op. Omdat u de afspraken vastlegt in de algemene voorwaarden hoeft u niet met iedere klant apart te onderhandelen over deze afspraken. Zorg ervoor dat de klant de algemene voorwaarden ontvangt voordat hij akkoord gaat met de offerte.

Wat staat er in het koopcontract

U heeft de algemene voorwaarden opgesteld. Met de klant maakt u afzonderlijke afspraken over wat hij koopt: welke producten wil hij, voor welke prijs en misschien maakt u bijzondere afspraken over de levering of betaling. Zet in het koopcontract de belangrijkste informatie over uw bedrijf: de naam, plaats, rekeningnummer, KVK-nummer en het BTW nummer. Daarnaast verwijst u in het koopcontract naar de algemene voorwaarden. Bespreek met een advocaat of uw algemene voorwaarden en het koopcontract juist zijn opgesteld.

Garantie bij de verkoop aan consumenten

Als u in de winkel een pak melk koopt en bij thuiskomst blijkt dat het bedorven is, dan gaat u naar de winkel terug. U verwachtte namelijk melk die u kon drinken, het product was met andere woorden niet deugdelijk. Er is geen garantietermijn die vaststaat. Per product is er een andere garantietermijn. De koper moet het product een bepaalde periode kunnen gebruiken. Gaat het product kapot dan heeft de koper recht op vervanging of reparatie als het binnen zes maanden na de koop gebeurd is. Gaat het product na zes maanden stuk dan moet de koper eerst aantonen dat het niet door hem komt dat het product stuk is gegaan.

Bedenktermijn van consumenten

Uw klant heeft zich bij thuiskomst bedacht: hij wil het product toch niet hebben. Als uw klant het product in de winkel kocht dan geldt er geen bedenktijd, hij kan het dan niet zomaar terugbrengen. U kunt kiezen om de klant het geld terug te geven of wellicht een tegoedbon. Anders is het als uw klant online heeft gekocht, of via de telefoon. Hij heeft het product dan op afstand gekocht. Hij krijgt een bedenktermijn van minimaal veertien dagen. Deze termijn start op het moment dat de klant het product heeft ontvangen. De klant kan het product in deze periode terugsturen zonder dat hij een reden hoeft op te geven. Wel betaalt hij de verzendkosten.

Verkoop via een webwinkel

U start een webwinkel. De wet zegt dat u in dat geval verkoopt op afstand: de klant koopt online een product. Zou de klant in een fysieke winkel een product kopen dan koopt hij niet op afstand. Op uw website moet u vertellen wie u bent: wat is de naam van uw bedrijf, de adresgegevens, het BTW nummer en het KVK-nummer. Ook vertelt u de klanten wat ze kopen: wat is de prijs, hoe betalen ze en hoe en wanneer ontvangen ze het product. Geef ook aan wat de eigenschappen zijn van het product. Van welke materialen is het gemaakt of wat zijn de afmetingen?

Kosten advocaat

Met uw advocaat maakt u een heldere afspraak over de werkzaamheden en het tarief. Dat kan zijn op basis van een uurtarief of een vast bedrag. Tarieven zijn exclusief 21% btw. De afspraken worden door de advocaat vastgelegd in een duidelijke opdrachtbevestiging.

Procedurekosten (griffierecht)

Voor iedere procedure bij de rechtbank of andere instanties betaalt u griffierecht.

Uittreksels

Voor veel procedures zijn uittreksels nodig. Hierbij kunt u denken aan uittreksels uit het persoonsregister van de gemeente of het handelsregister.

Overige kosten

Het kan voorkomen dat er meer informatie moet worden opgevraagd. Bijvoorbeeld een verklaring van een accountant of een deskundige.

Vind direct de juiste advocaat