Wanneer sluit u een koopovereenkomst?

Uw klant heeft om een offerte verzocht. U stelt er een op en uw klant gaat akkoord met het bedrag en de voorwaarden. Op dat moment heeft u een koopovereenkomst met de klant: u heeft overeenstemming over wat het product, de prijs, de voorwaarden en de levertijd. Ook als het gaat om diensten, bijvoorbeeld het repareren van een kraan, sluit u een koopovereenkomst. De inhoud kunt u niet helemaal zelf bepalen: er gelden wettelijke regels. Selecteer daarom een advocaat via Juridisch.nl om u te helpen bij het opstellen van een koopovereenkomst.

Algemene voorwaarden

De meeste ondernemers werken met algemene voorwaarden. In de algemene voorwaarden heeft u de afspraken met uw klanten vastgelegd. Zo hoeft u er niet telkens opnieuw over te onderhandelen. Dat maakt het ondernemen een stuk makkelijker. Algemene voorwaarden gelden niet zomaar omdat u ze heeft. De klant moet ze hebben gezien en ermee ingestemd hebben voordat hij akkoord ging met de offerte of de betaling in uw webwinkel.

Garantie in B2B-contracten

U doet zaken met een andere ondernemer of een bedrijf. De wet gaat ervan uit dat een bedrijf onderzoek doet voordat de koop gesloten wordt. Daarom gelden er minder garantieregels dan voor consumenten. In de algemene voorwaarden tussen bedrijven (B2B) is die beperkte garantie vastgelegd. Het is dan wel extra belangrijk dat de algemene voorwaarden op de juiste manier bij uw klant terecht komen. Vraag een advocaat om advies op maat over het geven van de voorwaarden aan de klant.

Bedenktijd bij B2B-verkopen

Waarschijnlijk heeft u weleens gebruik gemaakt van de bedenktermijn. U kocht bijvoorbeeld een trui die na thuiskomst toch tegenviel. De volgende dag bracht u de trui terug en kreeg u uw geld terug. Voor consumenten geldt deze bedenktermijn; voor ondernemers niet. Er is een uitzondering: u levert een ander product dan u had afgesproken. Dat noemt men ‘wanprestatie’. In de praktijk wilt u uw klant in zo’n geval tevreden houden. Gebruik de voorwaarden als een soort achterwacht en kijk of u tot een oplossing kunt komen.

Reclame maken voor bedrijven

Er gelden strenge regels over het maken van reclame. Die zijn vooral bedoeld voor het beschermen van consumenten. Maar ook als u zaken doet met bedrijven heeft met regels over reclame te maken. U mag geen misleidende reclame maken over uw producten of diensten. Zo is het verboden te liegen over de omvang van uw voorraad of de productprijs. Ook moet u helder zijn over de eigenschappen van uw product. Uw klanten – en uw concurrenten – kunnen u aanspreken op misleidende reclame.

Kosten advocaat

Met uw advocaat maakt u een heldere afspraak over de werkzaamheden en het tarief. Dat kan zijn op basis van een uurtarief of een vast bedrag. Tarieven zijn exclusief 21% btw. De afspraken worden door de advocaat vastgelegd in een duidelijke opdrachtbevestiging.

Procedurekosten (griffierecht)

Voor iedere procedure bij de rechtbank of andere instanties betaalt u griffierecht.

Uittreksels

Voor veel procedures zijn uittreksels nodig. Hierbij kunt u denken aan uittreksels uit het persoonsregister van de gemeente of het handelsregister.

Overige kosten

Het kan voorkomen dat er meer informatie moet worden opgevraagd. Bijvoorbeeld een verklaring van een accountant of een deskundige.

Vind direct de juiste advocaat